Omgaan met rouw en verlies - luisteroefeningen

Het omgaan met rouw en verlies is zo makkelijk niet. Wanneer iemand wegvalt verandert je leven. Het is pijnlijk en verdrietig te moeten doorgaan zonder degene die je zo hebt liefgehad. Je ontdekt een kant van het leven die je nog niet kende en waarvan je merkt dat het ook moeilijk kan zijn om daarin je weg te vinden. Het laat je achter met vragen over het leven. Je merkt dat je omgeving misschien snel weer doorgaat en niet weet hoe ze er op een juiste manier voor je kunnen zijn. Eenzaamheid in alles wat je voelt rondom rouw en verlies is niet vreemd. Alles voelt zo anders.

omgaan met rouw en verlies

Wat De Rustclub voor jou wil betekenen

Toch is verlies een universele ervaring. Iedereen krijgt hiermee in zijn leven te maken en gelukkig zijn er steeds meer mooie mensen en initiatieven die jou op dit pad kunnen begeleiden. Samen breken we het gesprek over alles rondom rouw en verlies iets meer open. In de hoop dat je weet dat je niet alleen bent.

Ook ik probeer daar deel van uit te maken door middel van een aantal luisteroefeningen die je kunt doen om jezelf in moeilijke tijden te ondersteunen. De oefeningen zijn bedoeld voor jezelf om aandacht te schenken aan alles wat je voelt rondom je verlies. Soms kan het namelijk lijken alsof het er niet meer mag zijn, of omdat er soms nog maar zo weinig ruimte lijkt te zijn voor het herinneren van je dierbare in het dagelijks leven waarin alles gewoon weer doorgaat. Maar het verlies is een deel van jou, dat hoef je niet te negeren. Het kan heel prettig zijn dat op een verzachtende manier te benaderen. Er is namelijk vaak diep verdriet, omdat er een diep, sterk gevoel van liefde was. Weet ook dat deze liefde er nog steeds is.

Wil je meer weten over wie ik ben, klik dan eventjes hier.
Wil je meer weten over de oefeningen? Lees gerust verder.

De luisteroefeningen

Er zijn 6 luisteroefeningen. Gemiddeld duren ze tussen de 10 en 18 minuten. De intentie van de oefeningen is om jou meer vanuit het hoofd naar het lichaam en het gevoel te laten bewegen.

In de intense periodes van rouw is het lichaam vaak erg gespannen. Een stressreactie van het lichaam om te overleven. Drie oefeningen zijn daarom gemaakt om je lichaam te laten ontspannen. Daarnaast zul je met regelmaat de overweldiging van emoties herkennen. Het verdriet, de boosheid, de schuld, de ongelofelijke hartpijn. Of misschien iets anders. Al het gevoel dat komt kijken bij het missen van jouw lieve dierbare. Daarom zijn er ook drie oefeningen waarbij je met rust de emoties mag ontdekken en je dierbare dichterbij mag voelen.

Enkele mensen zijn je voorgegaan en hebben aangegeven dat ze het heel bijzonder vonden om in herinnering de warmte van degene die fysiek niet meer aanwezig is dichtbij te voelen. “Emotioneel en fijn tegelijk”. “Warm, liefdevol en troostend”.

In deze PDF kun je specifiek lezen over de 6 oefeningen.

Ervaringen van mensen die je voor gingen

Voor wie zijn deze oefeningen?

  • Voor wanneer je in een rouwperiode bent en graag verzachting zou voelen in de fysieke en emotionele spanning die daarmee gepaard gaat
  • Voor wanneer je merkt dat het lastig is om in het dagelijks leven stil te staan bij het verlies en tijd en ruimte te nemen voor alles wat er is
  • Voor wanneer je wel moe bent, maar merkt dat slapen lastig is vanwege het gespannen lichaam of alle gedachtes in je hoofd
  • Voor wanneer je wat vaker een warme verbinding, de liefde en herinnering wilt voelen voor je lieve overleden dierbare(n)

Hoe werkt het?

Heel simpel. Je kunt via onderstaande knop de oefeningen aanschaffen voor €9,95 Binnen 24 uur na aankoop krijg je een link toegestuurd (houd je ongewenste post in de gaten) waarmee je de geluidsfragmenten + begeleidende PDF kunt downloaden. Zo is alles in jouw bezit en kun je ernaar luisteren wanneer je wilt. Let op: je kunt de luisteroefeningen niet retourneren.

Eens een oefening uitproberen?
Wil je eerst even een oefening uitproberen, zodat je mijn stem kunt horen? Dat kan via deze link op de website Deyja Embracing Death. Deyja is een online ruimte die is ontworpen om te leren om dood en rouw te omarmen. Om te gebruiken als een kans om te vertragen en antwoorden te (her) ontdekken op onze eeuwige menselijke vragen over leven en dood. Je vindt er veel met zorg gekozen content rondom verlies en de dood.

Werkt deze vorm goed voor jou en vraag je je af wat je nog meer zou kunnen doen?
Je bent altijd welkom om eens aan te sluiten bij de online yogalessen van De Rustclub. De woensdagavondles MINDFUL yoga is zeer geschikt wanneer je rouwt. Het is niet specifiek gericht op rouw, dus in de lessen zijn we daar niet direct mee bezig, maar je zult merken dat deze vorm van yoga ongelofelijk fijn is voor je gespannen lichaam en je malende gedachten. Je kunt daarvoor meer informatie vinden op deze pagina.

Mocht je je onzeker voelen of komen er vragen in je op? Hieronder lees je antwoorden op een aantal veelgestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Weet dat je altijd een bericht kunt sturen. In bijna alle gevallen kan ik je helpen en dat doe ik ook graag. Alles is ok en geen enkele vraag is gek.

Nee, onder de luisteroefeningen zit geen begeleidende muziek. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat muziek soms kan afleiden of voor sommige mensen een trigger kan zijn. Dat betekent dat er soms stiltes zijn waarbij ik je vraag om te oefenen met, bijvoorbeeld met het voelen van je emotie, het volgen van de adem, de ontspanning waar te nemen na je inspanning etc. Die stiltes horen er dus bij en het geluidsfragment loopt gewoon door. In die langere stiltes kan het zijn dat er allerlei gedachtes omhoogkomen of dat je onrust ervaart. Zie daarvoor de volgende vraag.

Ja, dit is heel normaal. We hebben dat allemaal, omdat we nou eenmaal denkende mensen zijn. Je kunt het ervaren als onrust. Deze onrust in je hoofd kan per dag verschillen. Het zou iets kunnen afnemen als je meer geoefend bent in stiltes ervaren, maar ook dat is niet altijd zo. Dus weet dat je niet hoeft te streven om die gedachtes weg te hebben, maar dat je altijd jezelf vriendelijk mag terugbrengen naar de oefening van dat moment als je merkt dat je door gedachtes afgeleid bent geraakt. Soms doe je dat een paar keer, soms merk je dat je dat de hele tijd moet doen. Vaak is daarin iedere keer ook weer anders. Mijn suggestie is om ook hierin niet te veel jezelf te veroordelen dat het gebeurt. Het gebeurt ons namelijk allemaal.

Wees niet te streng voor jezelf. Niets hoeft te lukken. Als je merkt dat je niet alles volledig kunt of durft toe te laten of te voelen dan is dit normaal, want dit is zeker niet gemakkelijk. Ik heb geprobeerd erg inclusief te zijn en heb mijn best gedaan om te zorgen dat een oefening voor iedereen beschikbaar voelt, maar mocht je dus merken dat dit voor jou niet geldt, dan is dat helemaal ok. We zijn allemaal verschillende mensen met verschillende behoeftes en ervaringen. Ik geef opties of suggesties in de oefeningen of gebruik soms bepaalde woorden, maar het kan zijn dat deze opties of woorden voor jou helemaal niet zo voelen. Wees dus vrij om daarin zelf te beslissen wat het prettigs voelt voor jou. Niets is definitief en er is geen goed of fout.

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het is al lastig genoeg een weg te vinden in alle emoties die je voelt rondom je verlies, laat staan dat je ze wat bewuster gaat opzoeken. Je zou kunnen beginnen met de eerste drie oefeningen die meer werken rondom je lichamelijke ontspanning en dan langzaam uitproberen of het voor je werkt om ook de oefeningen voor emoties te doen. Wat misschien fijn is om in gedachten te houden is dat het maar gewoon luisteroefeningen zijn. Op elk moment heb je de mogelijkheid om te stoppen en je aandacht ergens anders naartoe te brengen.  

Daarbij wil ik wel benadrukken dat sommige oefeningen gebaseerd zijn op visualisaties. Het kan zijn dat je op een punt bent in je leven waarin het erg moeilijk is of waarin je schommelingen ervaart in je mentale gezondheid waarbij visualisaties of de intensiteit van de oefening niet passend zijn op dat moment. Ik raad je dan aan om die oefeningen niet te doen. Misschien wel nooit of pas op een moment dat het voor jou beter en stabieler voelt om ze te doen. Soms kan het fijn zijn om je verdriet of andere emoties te laten stromen. Je kent wel het gevoel dat je helemaal in je verdriet wilt duiken omdat het ook fijn kan voelen. Zeker als je weet dat je daarna ook weer andere emoties kunt ervaren. Maar wanneer je merkt dat je in dit verdriet blijft hangen, te overweldigd wordt en niet de veerkracht ervaart of kent in jezelf om daar na een aantal minuten of uren weer uit te raken, dan is het misschien beter om het voor nu even te laten en er een andere keer op terug te komen.

Wat ontzettend mooi dat je dat zou willen doen. Dat kan natuurlijk ook. In je ‘winkelwagen’ kun je dan bij de bestelnotities aangeven naar welk emailadres ik de luisteroefeningen mag sturen. Uiteraard komt die email met een warme inleiding dat jij de luisteroefeningen cadeau hebt gedaan.

Mocht je het liever zelf aanschaffen en het via die weg aan iemand doorgeven, heb ik daar geen problemen mee, maar graag vraag ik je om in gedachten te houden dat dit mijn werk is en ik vind het fijn als dat met respect behandeld wordt. Ik doe dit werk namelijk met veel liefde en er zit veel tijd en zorg in. Wanneer je bij jezelf weet en voelt dat je deze oefeningen aan een ander geeft, maar ook voor jezelf bewaard, dan vraag ik je om 2 bestellingen te maken. Ik heb vertrouwen dat iedereen dit begrijpt en naleeft. Veel dank daarvoor.

Wat goed, ik beantwoord hem graag. Stuur je me een mail naar info@derustclub.nl?

Schrijf je in als je graag maandelijkse inspiratie ontvangt voor een rustiger, minder stressvol en meer authentiek leven.

Scroll naar top